07-12-2006
Reizen 2007
27-02-2006
BOEK OVER WALES VOOR TIEN EURO!
Introductie Print deze pagina

Vanuit mijn studeerkamer in de Van Baerlestraat 86 in Dordrecht, een rijtjeshuis aan de rand van de wijk Krispijn, heb ik een prachtig uitzicht op een vijverpartij dat haaks staat op het achttiende eeuwse landhuis bij het Weizigpark, destijds het landgoed van de patriciŽrsfamilie De Roo van Westmaas. Toen bezit van de jonkheer in de jaren 30 van de vorige eeuw door de gemeente Dordrecht werd geannexeerd, bedong deze dat hij vanuit het hoge venster van zijn patriciŽrswoning een vrij uitzicht zou hebben op een waterpartij. Deze vijver is nu ons blikveld, met aan de overkant de Hugo de Grootlaan. Aan de kop van de vijver vindt u, in steen uitgehouwen of in model gevormd, een stapel boeken van Hugo de Groot (1583-1645 ), de vermaarde jurist, theoloog en veelschrijver uit de Gouden Eeuw. Zowel Hugo de Groot als de dichter predikant, Van Baerle (1584-1648), waarnaar onze straat is vernoemd, waren fervente arminianen. In deze sfeer, hoewel wars van arminiaanse sympathieŽn, proberen we informatie en kennis op te doen voor onze kerkhistorische publicaties en andere activiteiten. De ganzenveer is daarbij niet het gereedschap om woorden op papier te krijgen, zoals in de tijd van de remonstrantse twisten, maar onze bioblotheek en niet te vergeten onze  laptop, bewijzen ons daarbij onmisbare diensten.

Meer dan Dordrecht, de stad waarin het conflict met de remonstranten op de vermaarde oecumenische synode in 1618/19 werd beslecht, is de Angelsaksische puriteinse wereld voor mij niet alleen een bron van overdenking en studie, maar ook een goudmijn om schatten op te delven voor het geÔnteresseerde publiek. Het is een hobby die uitgegroeid is en gelukkig nog steeds beheersbaar is. Mijn eigen vak, financieel controller, is door deze belangstelling wat verdrongen. Na bij een aantal bedrijven ruim 40 jaar mijn diensten op financieel-administratief gebied te hebben verleend, doe ik wat dat betreft wat rustiger aan. Overigens geldt dit ook voor mijn auteurschap, want de grote kopstukken die ik graag had willen beschrijven, zijn in de loop van de jaren in druk verschenen.

Met het schrijven ben ik in 1973 begonnen. Ik stuurde naar het Reformatorisch Dagblad een bijdrage over de geschiedenis van de Schotse kerk in Rotterdam, die door veel artikelen over Schotland, puriteinen en opwekking zijn gevolgd. Uitgeverij ĎDe Banierí vroeg mij om een boekje te schrijven over de Pelgrim Fathers. In 1978 kwam dit leesboek van de pers onder de titel Gasten en Vreemdelingen. Het tweede boek Gelijk de dauw van Hermon, over geestelijke opwekingen in de Schotse Hooglanden,verscheen in 1981. De meeste boeken schreef ik in de negentiger jaren. BiografieŽn van Thomas Boston, Robert Murray MíCheyne, Ralph en Ebenezer Erskine, George Whitefield kwamen toen van de pers.

Schatten uit het verleden moet je niet alleen bewaren, zeker niet als ze ook vandaag nog actueel en nuttig zijn. Ik doel vooral op de puriteinse boeken en van hun geestelijke nazaten. Zo vertaalde ik boeken uit het Engels in het Nederlands, zoals van Charles Haddon Spurgeon, John Charles Ryle en Horatius Bonar. Deze vertaalde boeken bevatten een schat van geestelijk onderwijs voor het leven van de ziel, in deze tijd nog alleszins actueel.

Behalve door schrijverij wil ik ook op andere wijzen geÔnteresseerden in aanraking brengen met de woon- en leefsituatie van bekende puriteinen. Zo is het organiseren van groepsreizen ruim tien jaar geleden begonnen. Wij hebben al heel wat reizen gemaakt naar Schotland, Engeland en Wales om met eigen ogen kennis te nemen van de cultuur, historie en natuur. In Groot BrittanniŽ is meer bewaard gebleven dat aan het rijke calvinistische verleden herinnert. Zo proberen we het nuttig en het aangename te verbinden. Bezoek aan oude kerken en monumenten worden zodoende afgewisseld met stevige en minder stevige wandelingen in de vaak ongerepte schitterende natuur die het Britse eiland rijk is.
 
Schatten uit de het verleden hebben alleen waarde en betekenis als de Heere Jezus Christus hiervan het middelpunt vormt. Oude wijn doet men dan ook niet in oude lederen zakken. De verwoording van het evangelie moge dan gericht zijn op de actualiteit van die tijd, de inhoud daarvan bleeft hetzelfde. Het is de gouden draad van de rijkdom van Gods genade, door de eeuwen heen, die ons steeds opnieuw inspireert, omdat deze begint in eindigt in de levende Christus. Waar het levende Woord in de kracht van de Geest wordt verkondigt, zal het evangelie gaan domineren. Deze gezonde eenzijdigheid spreekt mij steeds opnieuw aan, omdat deze onder de zegen van de Allerhoogste de weg opent om God te leren kennen en Hem meer te leren kennen. Over en vanuit deze rijkdommen probeer ik door boeken te schrijven, reizen te leiden, lezingen te houden, of op andere wijze, met de gaven die God mij geschonken heeft te getuigen. Zonder deze boodschap voor arme zondaren zijn we alleen met de schors van de waarheid bezig en niet met het wezen van het christelijke geloof. Ook nu geldt: 'Jezus Christus is gisteren en heden, dezelfde en in der eeuwigheid' (Hebr. 13:8). We zien uit naar Zijn komst!
 
Dordrecht, februari 2006
 
L.J. van Valen
Van Baerlestraat 86
3314 BK Dordrecht
Telefoon 078 6144368
 
Copyright L.J. van Valen | Sitemap | Realisatie iMension